100 wskazówek jak efektywnie się uczyć

Jak uczyć się efektywnie: 100 porad skutecznej nauki

Przygotowałem dla Ciebie 100 wskazówek jak uczyć się efektywnie. To zebrane przeze mnie krótkie porady, które można zastosować już teraz, aby podnieść swój poziom zrozumienia materiału 📕.

Spis treści

około 20 minut czytania

Zanim sięgniesz po porady

To wiedz, że każdą można zastosować, ale nie każda się sprawdzi w Twoim przypadku.

Umiejętność uczenia się to proces, który należy szlifować. Podejdź do niego na zasadzie „nie wiem, ale się dowiem”. 

Dzięki temu będziesz mógł przetestować wszystkie wskazówki. Za każdą radą jest jakaś wartość. Znajdź ją i spróbuj wdrożyć.

A jeśli nie wiesz, jakie zasady są kluczowe podczas uczenia się koniecznie przeczytaj 10 zasad zapamiętywania!

jak się uczyć efektywnie

100 wskazówek jak uczyć się efektywnie

  1. Jeśli nie potrafisz sobie czegoś przypomnieć, poświęć dodatkowe 5 minut, zanim sprawdzisz, jaka jest poprawna odpowiedź.
  2. Powtórz czego się nauczyłeś od razu po zamknięciu książki lub notatek.
  3. Przypominaj sobie materiał przy zwykłych czynnościach np: kiedy bierzesz prysznic.
  4. Jeśli nie chcesz się zabrać do uczenia, to rozbij uczenie na małe kroki.
  5. Jeśli nie chcesz zabrać się do uczenia, to poświęć na to TYLKO 5 min 😄.
  6. Miej zawsze pod ręką większą butelkę wody (2-3l), aby nie chodzić ją uzupełniać.
  7. Wyłącz rozpraszacze zanim usiądziesz do nauki.
  8. Włącz aplikacje do blokowania innych aplikacji. Ewentualnie konkretnych stron (np: Cold Turkey).
  9. Ustaw czas uczenia się na 30 minut po kilka sesji – technika pomodoro
  10. Rozpisz, co chcesz osiągnąć i po co się tego uczysz.
  11. Zabezpiecz się przed spadkiem motywacji.
  12. Miej plan na wypadek niezapowiedzianych wizyt.
  13. Wycisz telefon lub go wyłącz.
  14. Poinformuj innych, że zamierzasz się uczyć. Niech Ci nikt nie przeszkadza.
  15. Przy uczeniu się abstrakcji wykorzystuj konkretne przykłady. Nie mów co to jest system władzy, a jakie posiadamy i jaki element przedstawia dana koncepcja.
  16. Wykorzystuj skojarzenia podczas zapamiętywania.
  17. Pozwól swojemu wewnętrznemu dziecku poszaleć. Wymyślaj bzdurne koncepcje, tak aby łatwiej było zapamiętać resztę.
  18. Nagradzaj się za małe sukcesy. Jeden odcinek serialu na netflixie po skończonej sesji jest okej 🙌.
  19. Stwórz swój system monitoringu postępu. W którym miejscu jesteś i po czym poznasz swój postęp?
  20. Ucz się przez wgląd – zadawaj pytania, które doprowadzą do głębi.
  21. Wykorzystaj technikę Feynmana – zadawaj proste oraz nawet głupie pytania. Tak długo aż poczujesz, że rozumiesz tą koncepcję np: Czym jest prąd? Jak lecą elektrony? Czemu od minusa do plusa? A może odwrotnie?
  22. Ucz się w taki sposób jaki lubisz. Jeśli lubisz słuchać, to częściej słuchaj. Jeśli lubisz pisać to zapisuj. Jeśli lubisz ćwiczyć i przypominać materiał to ćwicz.
  23. Relaksuj się. Mózg musi zapomnieć to czego nie zapamiętał. Odpocznij i wróć do materiału, to normalne.
  24. Jeśli nie potrafisz sobie czegoś przypomnieć postaraj się dotrzeć do tematu naokoło. Gdzie byłeś? Co robiłeś? Z czym Ci się to nie kojarzyło? Jakiego koloru była Twoja koszulka podczas nauki?
  25. Zadbaj o swoje środowisko – zawsze miej przygotowane swoje miejsce uczenia się. Mózg lubi się mentalnie przygotowywać do zadania.
  26. Zadbaj o ergonomię. Oświetlenie oraz krzesło są najważniejsze. Jeśli masz niewygodne krzesło lub za słabe światło, to je zamień.
  27. Testuj się – Dowiedz się na jakim jesteś poziomie. Nie bój się sam siebie sprawdzać. 
  28. Nie powtarzaj biernie jak papuga – skup się na swoich obrazach w głowie.
  29. Twórz mapy myśli, aby łatwiej powtarzać materiał.
  30. Wracaj do materiału sprzed roku. Zrób sobie wyzwanie i postaraj się przypomnieć, jak najwięcej rzeczy zanim powtórzysz materiał.
  31. Opowiedz sobie o tym – nagraj się i przesłuchaj. Oceń siebie przez pryzmat tego co powiedziałeś. Czy wytłumaczyłbyś sobie tą koncepcję w taki sposób?
  32. Posiadaj system do odtwarzania pytań Zero-Jeden. np:
    Procent pokrycia Sahary przez pustynie? ODP: 20% (fiszki są tego typu rozwiązaniem).
  33. Jeśli kończysz się uczyć zostaw zestaw pytań sprawdzających na następny raz.
  34. Jeśli planujesz uczyć się rano zrób krótkie ćwiczenia fizyczne.
  35. Przerwa powinna być w innym miejscu niż miejsce nauki.
  36. Podczas przerwy nie oglądaj social mediów.
  37. Dobrym pomysłem jest żonglowanie podczas przerwy lub medytacja.
  38. Kategoryzuj wiedzę – grupuj informacje, które należą do tej samej grupy.
  39. Ucz się list sposobem łańcucha zapamiętywania – wykorzystaj pokój lub liczby.
  40. Rozłóż proces uczenia się na kilka sesji niż na jedna kilka godzinną.
  41. Pozwól sobie na zapominanie. Nie obwiniaj się, jak coś wypadnie Ci z głowy.
  42. Nauka to proces. Zadaj sobie pytanie, co mogę zrobić, aby ten materiał był ciekawszy?
  43. Miej przy sobie kartkę/notatnik, w którym będziesz zapisywał rozpraszające myśli. Niektóre warto zapisać, aby później do nich wrócić.
  44. Sprawdzaj swoje wątpliwości – To co wydaje Ci się nie zrozumiałe warto rozbić lub sprawdzić w innych źródłach.
  45. Wyznacz dni powtórek. Nie muszą to być długie sesje, po prostu postaraj się powtórzyć materiał.
  46. Jeśli nie możesz się już skupić na uczeniu wytrzymaj dodatkowe 5 minut*.
  47. Jeśli po głowie krążą Ci kłótnie, dialogi które powodują żal, głowa szuka rozwiązania, to odpuść. Rozwiąż najpierw problem swoich emocji.
  48. Podczas nauki „bezsensownych” lekcji zadaj sobie te pytania:
    – do czego może mi się to przydać?
    – gdzie mogę to teraz wykorzystać?
  49. Postaraj się znaleźć zastosowanie tego czego się uczysz.
  50. Stwórz symulację wykorzystania tego materiału w praktyce np: uczysz się języka, to stań przed lustrem i poprowadź dialog związany z tym słownictwem.
  51. Spraw, aby uczenie się było nawykiem lub rytuałem. Ustal stałe godziny nauki.
  52. Informacje, które twierdzisz, że potrafisz ustal na samym końcu powtórek. Wykorzystaj efekt pierwszeństwa i świeżości.
  53. Sprawdzaj czy uczenie się staje się rutyną i Cię nudzi. Jeśli tak urozmaicaj swój proces. Zmień miejsce, dodaj małe elementy.
  54. Nie polegaj tylko na mnemotechnikach.
  55. Powiąż informację z własną osobą np: postaw się jako bohater w akcji historycznej.
  56. Włącz emocje do uczenia się. Co Cię w tym ekscytuje? Jakby było żyć w podobnych czasach? A jakbyś wyglądał jako atom?
  57. Przypominaj sobie po kontekście nauki. Gdzie byłeś, jak się tego uczyłeś? Co było wokół?
  58. Wykorzystaj sketchnoting do swoich notatek. Utrwalaj obrazy wraz ze słownictwem lub definicją.
  59. Ucz się z różnych źródeł. Podręcznik jest dobrym rozwiązaniem, jednak warto sprawdzić co mówi ekspert.
  60. Zapomnij o cukrach podczas nauki. Baton w trakcie sesji może dodać ją na początku, jednak senność przyjdzie dość szybko.
  61. Stwórz swój system zapamiętywania. Mnemotechniki są pomocne, jednak możesz stworzyć swój własny np: Sketchnoting jako mapa myśli. Do tego wszystkiego 3 krótkie pytania podsumowujące jedną z gałęzi.
  62. Pokochaj niepewność. Podobno na świecie są tylko dwie rzeczy pewne. Podatki i śmierć. Warto się dowiedzieć dlaczego tak jest, a może nie jest? 🤔
  63. Po nauce doszukuj się zastosowań na co dzień. Ze znajomości chemii możesz stworzyć baterię.
  64. Wyjdź do ludzi. Uczenie się samemu jest super, ale uczenie z kimś dodaje podwójnego kopa. Pod warunkiem, że będziecie się uczyć 😉.
  65. Pogłębiaj swoje zainteresowania. Dzięki temu zauważysz, co łatwiej wchodzi Ci do głowy.
  66. Łącz swoje zainteresowania z nowym materiałem. Może to czego się uczysz przyda się do Twojego Hobby? Fizyka z deskorolką ma coś wspólnego.
  67. Odgrywaj scenki – wyolbrzym to czego się nauczyłeś. To pokaże, jak bardzo przyswoiłeś materiał i pomaga w utrwalaniu.
  68. Popełniaj błędy. Kto nie próbuje nie pije szampana. Jeśli 
  69. Jeśli dany materiał wydaje Ci się za prosty, to podnieść poprzeczkę. Urozmaić naukę lub stwierdź, że 95% to za mało.
  70. Podpisz z kimś mały „kontrakt”. Stwórz zakład, w którym stawką będzie coś, co jest dla Ciebie istotne np: nie grać w gry komputerowe.
  71. Jeśli przygotowujesz się do większego egzaminu to ustal zasadę „Choćby skały srały”. Nie możesz pominąć ani jednego dnia. Brak wymówek*.
  72. Rozwiąż problem adekwatny do Twoich umiejętności. Jeśli uczysz się matematyki możesz rozwiązać zadanie opisowe zamiast proste „rozwiąż równanie”.
  73. Nie podkreślaj notatek. Jeśli to co podkreśliłeś jest najważniejsze, to usuń resztę.
  74. Oszczędzaj swój czas – zautomatyzuj swoje notatki. Jeden sprawdzony dla Ciebie sposób
  75. Zrób ze sobą dramę. Bądź bohaterem, który broni swojej myśli oraz tym, który wylicza błędy danej myśli np: osoba stojąca za demokracją oraz jej przeciwnik.
  76. Zawieś plakaty z notatkami, które musisz umieć na pamięć.
  77. Zamieść na pulpicie komputera lub telefonu elementy, które muszą pozostać w głowie na długie lata.
  78. Stwórz swój notes wymówek. Każdą wymówkę zapisuj i pomyśl, co możesz zrobić, aby się jej pozbyć.
  79. Znajdź osoby równie ambitne, co Ty. Poszukaj grup na facebooku (moja pojawi się wkrótce), gdzie inni dzielą się swoimi poradami.
  80. Spróbuj wytłumaczyć daną kwestię, jak do 4 letniego dziecka. Jeśli potrafisz, oznacza, że rozumiesz materiał.
  81. Jeśli kompletnie Ci się nie chce, to zamknij oczy i wyobraź sobie siebie, jak się uczysz. Czy to aż tak przerażający widok? Powinno być odrobinę lepiej.
  82. Jeśli uczysz się, aby zdać, to skup się na 80% najistotniejszych informacji
    „Kiedy wędkarz idzie na ryby, to bierze przynętę, która smakuje rybie – a nie wędkarzowi”.
  83. Ćwicz pamięć na każdym kroku. Staraj się nie używać karteczek i telefonu.
  84. Jeśli materiał Ci się myli z innym, to stwórz wyróżnienie w swojej pamięci.
  85. Zadbaj o swój sen przed egzaminem. Im bardziej jesteś wyspany, tym łatwiej wydobyć informacje.
  86. Dostarczaj wskazówek. Jeśli nie jesteś w stanie czegoś sobie przypomnieć, to miej w zanadrzu przypominajki.
  87. Wyobraź sobie, jak miałby przedstawić materiał nauczyciel, w taki sposób, abyś mógł zrozumieć. W ten sposób możesz zrozumieć swój preferowany styl nauki.
  88. Kto faktycznie łatwo i przejrzyście tłumaczy? Pomyśl o tej osobie i wypisz, co sprawia, że jest to łatwe.
  89. Powielaj dobre schematy. Jeżeli coś u Ciebie działa, to nie zmieniaj tego. Mimo, że ktoś zarzuci Ci, że to u niego nie działa.
  90. Próbuj nowych rzeczy. Mózg uwielbia nowości, a to zmniejsza stres. Szybko nauczysz się, że nowe rzeczy łatwo można zrozumieć.
  91. Doświadczaj na własnej skórze. Wiesz, że prąd może Cię pokopać prawda? A próbowałeś polizać baterię, aby był przepływ? Doświadcz tego! Tak samo, jak za dziecka się spaliłeś.
  92. Twórz krótkie podsumowania. Skończ sesję nauki i podsumuj to czego się nauczyłeś jednym zdaniem np: Przez wodę nie płynie prąd, ponieważ prąd płynie przez jony!
  93. Przeplataj materiał, zamiast uczyć się go krok po kroku. O ile jest to możliwe. Brak zrozumienia jednego elementu może wpłynąć na inny.
  94. Znajduj wzorce. Jeden system może być podobny do innego. Przecież wszystko stworzyli ludzie dla ludzi. Coś im wydawało się proste i na podstawie tego zostało to stworzone.
  95. Wypij kawę przed testem. Nie pij jej jednak nałogowo podczas nauki. 
  96. Jedz więcej orzechów lub słonecznika. Zawartość witamin z grupy B oraz kwasów Omega-3 oraz Omega-6 poprawia pamięć.
  97. Ucz się przez całe życie, wtedy prościej jest się uczyć* 😉.
  98. Zdrzemnij się – NASA twierdzi, że energetyczna drzemka powinna wynosić 26 minut. Może to zwiększyć efektywnosć!
  99. Nie poddawaj się. Łatwiej powiedzieć niż zrobić. Stosując powyższe metody, zwiększysz prawdopodobieństwo zapamiętania.
  100. Uczenie się jest przywilejem, nie obowiązkiem. Ucz się tak, jak Ci wygodnie, a nie tak jak Ci każę 😉.

46. * – Udowodniono, że część mózgu odpowiadająca za myślenie racjonalne wysila się odrobinę bardziej. Dzięki temu później łatwiej wytrzymać kolejne 5 min 😉.

71. * – Tu istnieje ryzyko wypalenia. Więc zanim postanowisz wziąć tą zasadę do serca, wymyśl plan awaryjny. Co zrobisz, jeśli nie będzie Ci się udawać?

97. * – fajnie to obrazuje pewien przykład:

– Czy umie pan skakać?
– Tak, umiem.
– A od kiedy?
– Od zawsze.
– To, po co pan trenuje?
– A na jaką odległość Pan umie skakać?
– 1,5 metra.
– Ja skacze na odległość 6,5 metra.

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email