Czym jest coaching? - Mateusz Łukaszczyk

Czym jest coaching?

Zastanawiasz się czym jest coaching? Nagle okazuje się, że jest czymś innym, co do tej pory było w Twojej głowie? Przeczytaj czym jest coaching 🎓

Spis treści

około 15 minut czytania

Coaching? Coś słyszałem...

Można rozróżnić kilka spojrzeń na coaching. Od bardziej pozytywnych, po te najbardziej negatywne

  1. Brałem udział i naprawdę poszerzyłem swoje myślenie.
  2. To sesja jeden na jeden. Coś chyba jak terapia.
  3. To coś z motywacją.
  4. To jak ktoś Cię napędza.
  5. To, jak osoba gada przed wszystkimi, skacze itd.
  6. Znam coacha Majka i Mateusza Grzesiaka to coś takiego.
  7. Hehe wychodzenie ze strefy komfortu, dla durnych to.
  8. Z czym do ludzi? To jedna wielka maszkarada, nikomu niepotrzebne.
  9. Zlikwidować rozwój osobisty.

Głównie są to skróty myślowe. Za niektórymi z nich kryje się obiektywizm poparty doświadczeniem, a za niektórymi przestarzałe przekonania.

Właśnie dlatego opiszę, czym jest coaching, czym się charakteryzuje i dla kogo jest przeznaczony.

czym jest coaching - grafika - Mateusz Łukaszczyk

Nie wiem czym jest coaching​

Coaching to partnerska relacja pomiędzy coachem a Klientem. Przede wszystkim to kreatywny proces, który pobudza myślenie klienta i prowadzi do jego wzrostu. W zależności od intencji klienta prowadzić może do:

  • efektywniejszej realizacji celu
  • poszerzania własnej samoświadomości
  • podnoszenia umiejętności interpersonalnych
  • odkrycia nowych obszarów swojej osoby
  • rozważań filozoficznych oraz egzystencjalnych
  • zwiększenia własnej motywacji
  • podniesienia satysfakcji z własnego życia
  • podjęcia ciężkiej, oraz odwlekającej decyzji

Jest to jedna z definicji, a skutki mogą być szersze. Efekty w głównej mierze zależą od Klienta, a coach gra rolę dyrygenta. Warto również zaznajomić się z definicją podaną przez International Coach Federation.

Po czym rozpoznać proces coachingowy?

Kilka charakterystycznych cech coachingu przedstawione w krótkiej liście:

  • indywidualne podejście – coach jest sam na sam z klientem.
  • przed rozpoczęciem procesu coach zawiera kontrakt z klientem.
  • coach głównie zadaje pytania.
  • coach nie doradza oraz nie ocenia.
  • coach daje swobodę w wyrażaniu zdania klientowi.
  • coach podczas sesji kieruje się kodeksem etycznym wyznaczonej organizacji.
  • klient ma prawo do zrezygnowania w trakcie procesu.

Po czym rozpoznać czym coaching nie jest?

Kilka charakterystycznych cech, które wskazują, że nie jest to sesja coachingowa:

  • grupowy charakter – „coach” przemawia przed tłumem ludzi.
  • wypowiedzi kierują się w stronę motywacyjnych frazesów np: „jeśli chcesz po to sięgnąć…”, „Musisz poczuć, jakby Twoje życie…” itp.
  • „coaching” odbywa się na scenie.
  • nie został przedstawiony kontrakt, a przez większość czasu wypowiada się „coach”.
  • ma się wrażenie grania na emocjach.
  • nie sprzyja wzrostowi klienta, a pod koniec może zostać pokazana oferta sprzedażowa.
Czym jest Coaching? Mateusz Łukaszczyk
Tak możę wyglądać przykładowa sesja coachingowa
tym nie jest coaching - Mateusz Łukaszczyk
Tak zdecydowanie nie wygląda sesja coachingowa

Jak wygląda podejście do sesji coachingowej?

1

Kontakt z coachem

Na początku Klient kontaktuje się z coachem i umawiają termin pierwszej próbnej sesji oraz coach wysyła wstępny kontrakt za pośrednictwem maila lub innego środka komunikacji. 

  • Na tym etapie Klient wyraża chęć uczestnictwa w procesie i zapoznaje się z kontraktem.
  • Klient nie jest do niczego zobowiązany.
2

Rozmowa wstępna

Coach kontaktuje się z klientem czy kontrakt jest zrozumiały oraz jak będzie przeprowadzona pierwsza sesja.

  • Klient rozjaśnia niezrozumiałe kwestie, a gdy wszystko będzie jasne, wysyła podpisany kontrakt.
  • Klient uzgadnia, w jaki sposób dla niego będzie najwygodniej przeprowadzić sesję.
3

Próbna sesja

Coach przeprowadza wstępną sesję z Klientem, aby stwierdzić czy jest odpowiednią osobą do wyznaczonego celu przez Klienta. Również Klient sprawdza, czy taki przebieg sesji jest dla niego i widzi w tym wartość.

  • Na tym etapie Klient decyduje się czy będzie pracował dalej z coachem.
  • Coach również ma prawo zdecydować czy chce pracować dalej z klientem.
4

Proces coachingowy

Klient oraz coach podejmują się współpracy. Kontrakt zostaje zawarty i klient zobowiązuje się do określonej przez coacha zapłaty. Oboje przestrzegają wspólnych zasad, a coach zobowiązuje się do przestrzegania zasad etycznych.

  • Na tym etapie Klient, jak i coach są zobowiązani wobec ustalonego kontraktu.

Ważna uwaga, że nie każda sesja może mieć taki przebieg. Jest to jeden z wielu stylów. Coach może nie realizować próbnej sesji. Jeśli mają to być sesje biznesowe, to z góry określa się, jak długo ma trwać proces i jaka relacja ma istnieć między Klientem, sponsorem (firmą), a coachem.

Coaching i jego elementy - Mateusz Łukaszczyk

Jak wygląda proces coachingowy?

Po podpisaniu kontraktu i ustaleniu wszystkich najważniejszych szczegółów coach oraz klient rozpoczynają proces coachingowy.

Proces składa się z kilku etapów, jednak nie jest to sztywny schemat.

Ten opisuje podstawowe elementy, które znajdują się w procesie coachingowym skupionym na określeniu konkretnych kompetencji (każdy proces może się różnić – im bardziej doświadczony coach, tym lepiej orientuje się, które kroki są ważniejsze):

  1. Analiza procesu pracy – ocena aktualnych kompetencji i umiejętności – „jak teraz jest?”
  2. Diagnoza obecnego procesu pracy – jakie występują braki w zakresie umiejętności – „co sprawia, że tak jest?”
  3. Wybór modelu, czyli określenie pożądanego poziomu umiejętności – „jak chcesz, aby było?”
  4. Planowanie rozwoju umiejętności. W jakiej kolejności zdobyć konkretne kompetencje – „jak to rozplanujesz?”
  5. Dobór metod. W jaki sposób podnieść umiejętności – „czym to osiągniesz?”
  6. Wprowadzenie ustaleń w życie. Objaśnianie i demonstrowanie – „Jak wprowadzisz to w życie?”
  7. Wyniki i ocena – „jakie postępy poczyniłeś?”
  8. Wnioski i weryfikacja. Feedback – „co udało się osiągnąć?”[1].

Niektórym mogła się zapalić żarówka w głowie. Proces przypomina… uczenie się?

Dokładnie tak to wygląda. Najpierw sprawdzamy, jak jest – emocjami i umysłem – później czego brakuje, co chcemy i co należy zrobić, aby to osiągnąć.

Dlatego coaching jest procesem. To nieprzerwany cykl uczenia się.

 

Uczenie się w coachingu - Mateusz Łukaszczyk

Do czego coaching jest podobny?

Najbliżej coachingowi do procesu terapeutycznego. Jest ku temu kilka powodów. Głównie zaciera się różnica w postrzeganiu rozwiązywania problemów, jednak coach nie przeprowadza Klienta przez proces psychoterapeutyczny. Jeśli podczas sesji zdiagnozuje u klienta problem, zobowiązany jest, aby przekierować go do osób specjalizujących się w danym nurcie psychoterapeutycznym.

Niektórzy porównują go również z mentoringiem, jednak różni się od niego brakiem autorytatywności. Coach zadaje pytania, a nie mówi, jak jest.

Z czym najbardziej jest mylony?

Bardzo często coaching mylony jest z doradztwem lub mentoringiem. Oczekuje się od coacha rad związany z omawianym tematem lub też poprowadzenia go do konkretnego rozwiązania. Proces coachingowy wypracowuje własne rozwiązanie Klienta i nigdy nie jest dyrektywny.

To nie jest skakanie po scenie, gdzie prezentujący stara się wskrzesić motywację u każdego z widowni, pod sam koniec prezentując jego super produkt. Temu bliżej do mówcy motywacyjnego. Stąd też kolejny punkt.

Mówca motywacyjny a coaching

Najczęstszy błąd, który jest powtarzany, jak mantra. Osoba, która motywuje innych do działania poprzez monologi, wzbudzanie grupowych emocji, bazująca na energii unoszącej się atmosfery oraz używająca technik manipulacyjnych lub perswazyjnych, to mówca motywacyjny.

Warto dodać, że wyróżnia się dobrych mówców motywacyjnych od tych, którym zależy na pieniądzach, sławie czy rozpoznaniu.

Dobry mówca motywacyjny dąży do tego, aby nagromadzona energia oraz emocje w każdym z uczestników została zaangażowana w to, co oni chcą.

Zły mówca motywacyjny rozbudzoną motywację widowni pragnie przekierować na swój własny produkt lub pozostawia ich na pastwę samych siebie.

Coaching nie ma z tym nic wspólnego. Najbliżej powyższemu stwierdzeniu jest coachingowi grupowemu. Ten zaś bardziej przypomina spotkanie w grupie, które stara się poszerzyć świadomość każdego z uczestników w konkretnym aspekcie.

Proces coachingowy - Mateusz Łukaszczyk

Dla kogo taki proces coachingowy?

Bardzo często nie wiedząc, do kogo mamy się skierować, kierujemy się do psychologa. Ten zaś z odpowiednią wiedzą kieruje nas do konkretnego specjalisty.

Rodzajów coachingu jest naprawdę sporo od coachingu indywidualnego przez coaching egzystencjalny, prowokatywny aż po biznesowy.

Proces coachingowy jest dla osób, które:

  • pragną w życiu czegoś więcej
  • nie rozumieją, co zatrzymuje ich w życiu
  • chcą przedłużenia swoich myśli
  • nauczyć się nowej umiejętności w szybszy sposób
  • zrozumieć samego siebie
  • odnaleźć prawdziwe ja
  • zwiększenia swojego dobrobytu
  • spokoju dla samego siebie
  • porozmawiania z samym sobą
  • doskonalić się w wybranej sferze

Ta lista na tym się nie kończy. Powyższe przykłady dotyczą life coachingu.

Czym jest coaching – podsumowanie:

  1. Coaching to kreatywny proces występujący w sesjach jeden na jeden.
  2. Coach oraz klient zawierają między sobą kontrakt.
  3. Coach podlega kodeksowi etycznemu.
  4. Coaching jest podobny do procesu terapeutycznego.
  5. Skupia się na kliencie.
  6. Coach głównie zadaje pytania otwarte np.: jak, co, czemu, kiedy, w jaki sposób.
  7. Coach nie doradza.
  8. Coach nie jest autorytatywny – nie rozkazuje.
  9. Na coachingu panuje luźna atmosfera.
  10. Nic nie wychodzi poza proces coachingowy.

Spodobał ci się artykuł?

Udostępnij!

Na pewno komuś pomożesz,
a to tylko dwa kliknięcia 😊

Udostępnij wpis

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.